tisdag 6 februari 2007

Skilda världar

Har glömt berätta om min roliga söndag! På förmiddan hade jag lektioner, men på eftermiddan hade jag och Mohamed bestämt att vi skulle träffas. Vi skulle träffas klockan 3.... två timmar senare lyckades vi hitta varann i Kairos jungel, haha! Man får verkligen lära sej tålamod här... Mohamed hade med sej sin kompis "Ortega." Dom är bara 18 och 19 år, så jag tänkte att det här kommer väl bli lagom kul... Men det visade sej bli en av dom bästa kvällarna hittills, jag skrattade konstant i 4 timmar! Egyptisk humor är så jäkla skön, I love it! Den är ganska sarkastisk och smart, inte en massa larv. Vi satt vid nåt litet ställe vid Nilen och drack te och pratade och diskuterade fördomar mot egyptier. Dom vet ju att folk har fördomar mot araber, men dom bara garvar åt det hela.

Mohamed hade lovat sin familj (samma som jag sov hos efter bröllopet) att ta med mej hem, så jag hade inte så mycket val... Hans syster hade gjort jättegod mat med ris och Kofta, så bara det var värt besväret att åka dit! Sen satt vi och pratade i flera timmar, med tv:n på i bakgrunden. Jag tror att det är status att ha tv här, så det är ALLTID på, haha! Mohameds ena syster, Angham, är väldigt orolig för mej eftersom jag inte är religiös. Hon hade en föreläsning om att jag måste välja islam, kristendom eller judendom så fort som möjligt, så att jag kommer till paradiset om jag skulle dö imorgon. Men hon har lovat att be för mej, så jag kanske har lite tid på mej..! Eftersom det blev rätt sent så bestämdes det att jag skulle sova över. Ska nog köpa en tandborste snart som jag kan ha där! Systern Sarah satt uppe och pluggade hela natten, med en ljudinspelning av Koranen på i bakgrunden. Det är otroligt väldigt avslappnande, min rumskompis brukar också spela Koranen på kvällarna. Den monotona sången är väldigt lugnande, och jag sov som en stock...

Efter lite över 2 veckor här i Kairo känns det som om jag lever i två världar. Ena natten är jag ute med en massa amerikaner på nån hipp klubb, och andra natten sover jag hos en egyptisk familj med Koranen i bakgrunden... Det börjar faktiskt bli lite förvirrande, jag har aldrig varit med om sånna extrema kontraster förut. Men jag antar att det löser sej med tiden...

Inga kommentarer: