torsdag 15 februari 2007

Mohamed och galabiyyor

Jag har ju glömt att berätta om Mohamed! Mohamed är en kille som jag sprang på ute på gatan, och vi har blivit bra kompisar. Han jobbar i en parfymaffär, och jag brukar gå dit och dricka te med honom när jag har håltimma. Vi pratar om allt från kärlek till politik, och det är alltid lika roligt att hälsa på. Häromdagen undrade han om jag visste vem Malou von Sivers är, och vips slängde han fram en gästbok med en hälsning från henne, på svenska och allt, haha! Inte dåligt.... Men det bästa med att vara kompis med Mohamed är att han visar mej alla hemliga ställen i Kairo som inga utlänningar vet om. T.ex. visade han mej ett område proppfullt med sjalar, jättebilligt! Området är nästan helt gömt från gatan, med när man kommer in där är det scarf heaven! Jag köpte tre idag... Jag införskaffade även en galabiyya i samma område. En galabiyya är en lång arabisk klänning, oftast är det män som bär dom, men även en del kvinnor. Min är mörkblå i sammet med broderier där fram. Jättefin, den tänker jag använda som morgonrock när jag fryser. Anledningen till att jag köpte den är att Jon ska ha ett galabiyya party nästa helg. Alla måste ha på sej galabiyyor, så det kommer se rätt lustigt ut...

Inga kommentarer: