söndag 25 februari 2007

läxläsning...

Tydligen sitter hela tjocka släkten och läser min blogg (HURRA!), och bekymrar sej för att jag aldrig verkar plugga. Herregud, hur rolig skulle bloggen bli om jag pratade om mina läxor... Men som ni vill... Idag har jag suttit på ett café i 3 timmar och filat på en uppsats i engelska. Temat är "ungdomskulturer," men vi får välja vilken slags ungdomskultur eller trend som helst. Jag ska skriva om något som heter "Urfi marriages," ett fenomen som blir allt vanligare här i Egypten. "Urfi" betyder typ fejk, eller på låtsas, och är alltså ett äktenskap på låtsas. Man skriver ett slags kontrakt inför en helig muslimsk man och två vittnen, som inte är lagligt bindande. Efter det är det fritt fram för sex, vilket är den främsta anledningen till äktenskapet. I Egypten är det jäkligt dyrt att gifta sig, så många satsar på Urfi äktenskap tills dom har sparat ihop tillräckligt mycket pengar för att gifta sej på riktigt....vilket kan ta år! Tyvärr är det inte så förmånligt för tjejen att gifta sej på det här sättet. Eftersom det inte är bindande genom lag så har killen ingen skyldighet att ställa upp om tjejen skulle bli gravid. Oavsett om det finns barn med i bilden eller inte så blir det stora problem för tjejen om killen skulle bestämma sej för att sticka en dag. Hon kan inte skilja sej eftersom äktenskapet egentligen inte var lagligt, men hon anses samtidigt som gift så hon kan inte gifta om sig (??). Straffet för en kvinna som är gift med flera män är 7 år i fängelse...lite lustigt eftersom en man kan ha 4 fruar utan problem.

I alla fall, det var ett smakprov på vad jag pysslar med på dagarna. Jag pluggar visst!!!!! Bara inte på helgerna...

Inga kommentarer: