fredag 2 februari 2007

En lååång dag...

Ojojoj, vad kul det var att gå på egyptiskt bröllop!!! Det var nog en av dom mest fantastiska upplevelser jag någonsin varit med om. Det hela började i och för sig lite osmidigt. Ahmed hade sagt att vi skulle träffas vid Cairo Tower kl 20 för att sedan gå till den närliggande festlokalen tillsammans. Svensk och punktlig som man är så var jag vid Cairo Tower 19.55..... 40 minuter senare kom Ahmed och hämtade mej! Men det var lugnt, jag träffade några roliga egyptier som jag satt och snackade med hela tiden, så det var ingen fara.

Själva festlokalen var otrolig, med guld och volanger och rosetter och blinkande ljus och konfetti överallt! Här älskar dom sånt som vi i Sverige kanske tycker är lite "tacky", det är väl bara att kolla in brudens klänning så förstår ni varför... Men jag tycker att det är rätt charmigt. Hela kvällen gick i princip ut på att dansa. Och shit som dom dansade... Speciellt männen var helt otroliga, jag har aldrig nånsin sett män dansa sådär! Och dom var skitbra, kunde vicka på höfterna som riktiga magdansöser! Till och med småkillarna på typ 3 år rullade med höfterna som rena proffsen! Själv har man väl sitt svenska blod att tacka för att man inte hämningslöst kan shejka loss till arabisk musik utan en droppe alkohol i blodet...haha! Men jag försökte... Måste säga att jag var i chocktillstånd större delen av kvällen, kunde inte fatta att jag var där. Det kändes som en modern version av tusen och en natt...

Jag hade frågade Ahmed om jag skulle äta innan jag kom till bröllopet, men han sa att det inte behövdes. Jag kom därför till bröllopet rätt hungrig och förväntade mej att få mat rätt snart.... middagen serverades tjugo i ett på natten!!! Jag höll ju på att svimma.... Men när maten väl kom så fanns det hur mycket god mat och efterätt som helst.

När festen var över vid 3-tiden blev jag hembjuden till värdfamiljen! Eller bjuden och bjuden..kvinnorna i familjen tog mej i princip under armen och sa "nu går vi, du ska sova hos oss inatt." Haha, helt sanslöst! Så jag åkte hem med dom och hade en jättetrevlig natt! Jag, Ahmed, hans två böder med fruar (som för övrigt var systrar), fruarnas bror Mohamed, samt ena brorsans 7-åriga son Omar satt uppe till 7 på morgonen och snackade och åt mat och kollade på tv. Det var helt underbart att få en sådan inblick i en egyptisk familj. Dom fick mej att känna mej så otroligt välkommen, en sådan enorm gästfrihet har jag aldrig stött på tidigare... Det var absolut det roligaste jag varit med om sen jag kom till Egypten! Vid 7 gick jag och la mej ett tag, men efter en timme var det dags att vakna, för jag hade aktiviteter på universitetet. Jag gick upp, tog en taxi tillbaka till mitt rum, bytte om (hann inte ens dusha..) och åkte till universitetet för att vara med på deras 5 timmar långa aktivitetsprogram... shit vilken dag....

Inga kommentarer: