tisdag 6 februari 2007

några kulturskillnader...

Ok, måste få skriva lite om några av de kulturkrockar jag upplever här...

1. Mohameds syster Angham. Hon är en av de få extrema kvinnor här som är helt täckta när dom går ut, inklusive ansiktet. Det ser så läskigt ut tycker jag, som en svart vålnad med en liten springa vid ögonen. Men innanfär hemmets väggar ser hon ut som vem som helst. Första kvällen jag sov där var jag inne i Anghams sovrum med henne och Sarah. Angham skulle byta om, så hon drog av sej sin långa svarta klänning. Det jag fick se fick mej att totalt tappa hakan. Hon hade på sej ett supersexigt kort litet nattlinne, som var helt genomskinligt vid brösten! Med det långa, lockiga håret utsläppt, och med det nattlinnet, såg hon lugnt ut att platsa i Playboy! Haha, jag trodde inte det var sant! Jag kommer definitivt inte kunna titta på heltäckta kvinnor på samma sätt igen, inte nu när jag vet vad dom har på sej under...

2. Alla män här, oavsett ålder, går och håller varandra i handen eller under armen. Dom är väldigt fysiska med varandra, något som aldrig skulle accepteras av heterosexuella män i Sverige eller USA. Vi har haft en del teorier om det hela, kanske är det avsaknaden av kvinnlig kontakt bland ogifta män som gör det, eller kanske är anledningen att "hotet" om att anses homosexuell inte hänger över män här som det gör i Västvärlden. Eftersom homosexualitet är olagligt och officiellt inte existerar, skulle det aldrig falla en egyptier in att anklaga en annan man för att vara bög. I alla fall så är det inte ovanligt att se en man smeka en annan man på ryggen, och när dom träffas pussar dom alltid varandra på kinderna. Med kvinnorna skakar dom bara hand!

3. Ogifta kvinnor och män ska helst inte ha någon som helst fysisk kontakt med varandra. Efter att jag hade sovit hos Mohameds familj, följde han och Ahmed med mej till taxin. Innan jag hoppade in tänkte jag ge dom en varsin kram, helt normalt tyckte jag. Men båda ryggade tillbaka och sa "nooo" och sträckte fram handen istället. Då kände jag mej lite dum, haha! På AUCs campus är reglerna i och för sig inte så strikta, där ser man folk som håller om varandra eller håller handen. Men jag har faktiskt inte sett nån som pussats öppet... Där går nog gränsen även för liberala egyptier!

Jag har en massa mer historier och observationer, men nu måste jag gå om jag ska hinna till arabiskan!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så spännande att höra allt! Det finns ju en del likheter med Tanzania märker jag :) Att ALLTID ha tv på i bakgrunden när man är p besök, även under middagen och att män går och håller varann i handen eller under armen (fast där va det mest yngre killar/män). Hur är det med kvinnor och småbarn, som ammas, det känns som det inte funkar att göra det offentligt? Det gjorde dom däremot i Tz., bara hände ut ett bröst genom kläderna!

Skickar ett mail också! Vi hörs snart! Kramar från annika!

lottis sa...

Va konstigt det måste vara att skaka hand med sina kompisar det gör man ju bara när man inte känner nån...Man lever och lär. Va coolt med arabiskan -inte längre på baby nivå.

försöker läsa då och då så vi hörs
Shouf, shouf habibi / ancha

(det enda jag kan på arabiska, min brorsa och hans tjej säger det hela tiden, tror det stavs så)