tisdag 20 februari 2007

jag är en STAR!

Nu har det gått två dagar sedan magsjukenatten och jag börjar så smått må bättre. Magen är rätt ok, men jag är fortfarande jättematt och orkar inte så mycket. Detta har jag dessvärre inte tid med!!! Med mitt schema måste jag vara på topp hela tiden... Idag var t.ex. min första dag som engelsklärare! AUC har ett projekt som heter STAR (student action for refugees), som hjälper flyktingar i Kairo med allt möjligt genom t.ex. olika insamlingar. De undervisar även flyktingar i olika ämnen på AUC, bl.a. engelska. En kompis till mej, Ibrahim från Yemen, drog med mej till ett möte och självklart blev jag intresserad. Jag undervisade ju i engelska på mitt college i Kalifornien, så jag har ju i alla fall lite erfarenhet. Ikväll var som sagt vår första lektion, och jag tror att det kommer bli jätteroligt! Men det är klart jag är nervös... Det finns en lista på vad dom ska kunna i slutet på terminen, och tydligen ska man lära dom både past och present tense och en MASSA annat! Skulle ju knappt kunna lära folk det här på svenska... Men det är jag och Ibrahim och en annan svensk tjej, Elisabeth, som kommer undervisa den här klassen varje tisdag och torsdag, så jag är ju i alla fall inte ensam... Majoriteten kommer från Darfur i Sudan, men det finns även några från Somalia och Eritrea och en kille från Irak. Shit vilken erfarenhet att få lära känna dom här människorna... På onsdag, imorgon alltså, har "Al Quds" sitt första möte (Al Quds betyder Jerusalem på arabiska). Det är en Palestinsk supportgrupp på AUC som jobbar med att sprida kunskap om palestiniernas situation och deras kultur. Det är verkligen något som jag brinner för, så det kommer nog bli jättekul! Men som ni ser är schemat ganska packat, så några sjukdomar har jag verkligen inte tid med!!! Ok, nu måste jag plugga... Har prov i arabiska imorgon....

Inga kommentarer: