tisdag 1 juli 2008

Ok, jag ar kar. I Jordanien. Vi befinner oss nu i Petra som ar precis lika mysigt som Aqaba, om inte annu softare. Jordanierna kanns betydligt mer avslappnade an egyptierna, och jag kanner inte att jag blir lika uttittad overallt. Det kanse ar annorlunda i Amman, men jag kanner anda att det ar skillnad mellan landerna. Fast det ar klart, Jordanien ar ju ett okenland som innan alla palestinier kom hit efter -48 och -67 var bebott nastan bara av beduiner, till skillnad fran Egypten. Beduinernas lugna liv har sakert smittat av sej pa landets karaktar. Jordanien ar ju ocksa ett valdigt lugnt land som inte praglats av alltfor manga konflikter, och bara avsaknandet av vapenprydda poliser overallt kanns som en frisk flakt mot Egypten och Israel/Palestina.

Taxiresan fran Aqaba till Petra forde oss genom ett fantastiskt okenlandskap men enorma vyer, sma beduintalt sporadiskt utspridda, samt ett orakneligt antal far och kameler som lunkade omkring lite har och dar i bergen utan tillsyn. Sa otroligt vackert och fridfullt...

Ok, maste ga. Puss och godnatt!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter underbart! Dit vill jag också åka.