onsdag 16 juli 2008

Fasen det här är ju bara för pinsamt. Har spenderat dagen med att översätta delar av Karamas hemsida från engelska till svenska, och jag blir chockad över hur dålig min svenska har blivit. Här på bloggen är det ok eftersom jag kan välja mina egna ord, men när man ska översätta något ordagrant så blir det värre. Fick sitta med en engelsk-svensk ordlista ock kolla upp ord som "possibilities" och "challenge." Fick bara totalt hjärnsläpp, helt absurt! Kanske dags att flytta hem ett tag..?

Igår åkte jag till danska konsulatet Ramallah med ett gäng ungdomar/barn som ska åka till Danmark i augusti och måste fixa visum. Allt gick över förväntan, inte ens checkpointen var några problem. Åh, hade så himla gärna följt med gänget till Danmark bara för att se deras reaktion. De flesta har bara varit i Jordanien tidigare och aldrig suttit i ett flygplan. Vilken upplevelse!

Imorgon drar jag till Ramallah igen. Måste komma bort från Dheisheh då och då. Den här gången är lite mer påfrestande än andra gånger p.g.a. mitt boende. Visserligen är de supersnälla, men det är lite jobbigt att aldrig få vara ensam. Hos familjen jag brukar bo hos har jag ju ett eget rum på taket med eget badrum, så jag kan alltid dra mej tillbaka om jag vill, men här sover jag i ett allt i allo rum som ständigt används... Ingen pratar engelska heller utom Luay och hans bror (vilket i och för sig är bra för min arabiska, några månader här och jag skulle vara flytande), och alla kvinnor i släkten bär slöja. Känner mej nästan naken när jag sitter mitt bland dem med mitt hår vulgärt utslaget, haha! Det blir lite jobbigt att alltid tänka så mycket på hur jag beter mej, hur jag klär mej, hur länge jag är ute på kvällen etc. Samtidigt är det ju en otrolig erfarenhet att få en sån inblick familjen. Det mysigaste är när alla kvinnorna i familjen samlas framför tv:n och tittar på Nour, en turkisk tv serie som blivit dubbad till arabiska och blivit en megahit i hela Mellanöstern. Då tar de av sej slöjorna och sitter i bara linne och mjukisbyxor och dricker te och äter popcorn. Även om jag inte förstår ett ord av vare sig Nour eller deras konversation så är det faktiskt helt ok. Men som sagt, ibland blir det lite mycket. Alltså åker jag till Bashar i Ramallah igen och lever lite friare i 2 dagar. Ska bli skönt!!!!!!

1 kommentar:

Axel sa...

Tycker verkligen att du borde flytta hem ett tag syster! Vore najs att ha dig på lite kortare avstånd ibland... Btw, du borde uppdatera att du inte längre är en "Tjej på 23 vårar", annars blir vi jämnåriga om nåt år!