lördag 28 juni 2008

Hoppsan, försvann visst från bloggen igen... Var tillbaka i Kairo i typ två dagar efter Luxor-Aswanresan men blev så himla deppig av att bara sitta i lägenheten och hänga att jag gav mej iväg igen. Det är så outhärdligt hett i Kairo nu och efter att ha bott här i ett och ett halvt år finns det inte så mycket kvar att göra, så jag satt bara framför tv:n och bara stirrade tomt framför mej.

När Nathan (han från Australien) undrade om jag ville hänga på till Dahab tänkte jag i ca. två sekunder innan jag började packa väskan. Alltså drog vi till Dahab där Nathan dök och jag gjorde just ingenting i några dagar, för att sedan hoppa på färjan från Sharm el Sheikh till Hurghada där vi spenderade 3 dagar.

Tyvärr blev båda magsjuka så det blev inte mycket sightseeing i Hurghada, men det var ok ändå. Däremot måste jag säga att Hurghada inte är ett ställe jag tänker åka tillbaka till i första taget. Det är fyllt till bristningsgränsen med Ryssar, ryska tjejer som solade toppless i stringbikini och feta ryska män som var konstant fulla. Inte så classy precis. Inte för att jag har nåt emot ryssar, men de som var där gjorde verkligen sitt bästa för att spä på bilden av Ryssland som ett land med alkisar och slampiga tjejer. Inte min kopp te. Även lokalbefolkningen där var otrevlig och jobbig, kanske ett direkt resultat av de otrevliga turisterna...?

Jag kom tillbaka till lägenheten vid 17-tiden bara för att mötas av tidernas chock. Sonja hade tydligen haft fest där igår kväll och lägenheten såg för bedrövlig ut. Det stank sprit och det låg cigaretter och tomma flaskor precis överallt. Lägenheten har verkligen förvandlats till en svinstia, speciellt sen en annan tjej flyttade in för att tillbringa sommaren med Sonja. Tjejen, Jamila, är en riktig slusk som har spridit ut sina miljoner grejer överallt. Lyckligtvis ska hon betala min del av hyran i sommar vilket kom som ett skänk från ovan så jag känner inte direkt att jag har nån rätt att klaga, speciellt som jag knappt har varit i lägenheten sen universitetet slutade. I alla fall så blev jag på ett så jävla dåligt humör när jag kom hem att jag ringde en annan tjej och undrade om jag fick sova hos henne inatt. Det fick jag, så jag tog mitt pick och pack och drog illa kvickt. Nu sitter jag på ett café och ska snart träffa henne, tack och lov!

Lyckligtvis blir det inte många dagar som måste spenderas i lägenheten. Bara imorgon närmare bestämt. Måndag morgon drar jag och Nathan till Jordanien för att besöka Petra och andra eventuella sevärdheter (finns det mycket mer att se i Jordanien? Jag tvivlar på det...) och efter 4 eller 5 dar där åker jag raka vägen till Västbanken. Där ska jag jobba med en NGO i Dheisheh som heter Karama, och kanske en del andra småjobb också, i ca. en månad. Sen blir det Sverige i Augusti! Måste erkänna att jag längtar, Kairo står mej upp i halsen just nu.

Ok, nu måste jag dra! Yalla bye for now!

Inga kommentarer: