onsdag 23 januari 2008

Tack gode gud, vi har fått sol igen!!! De senaste 2 dagarna har varit skitdeprimerande, regn och rusk och grått.... Kairo förvandlades till en enda stor lerpöl... Usch! Staden är verkligen inte byggd för regn, bara det kommer lite regn så bildas enorma vattenpölar överallt som man måste hoppa över. Men nu har det som sagt blivit bättre.

Imorgon bitti klockan 06:00 sätter jag mej på bussen till israeliska gränsen. Har en lång resa framför mej: 6 timmar till gränsen, X antal timmar att ta sej över gränsen, taxi till busstationen i Eilat, buss från Eilat till Jerusalem 5 timmar, taxi från den stora busstationen i Jerusalem till den arabiska busstationen i Jerusalem, buss till Betlehem, taxi från checkpointen i Betlehem till Dheisheh..... Oh la la..... Medn det kommer vara värt det, ska bli sååå kul att se mina kompisar igen. Och att få äta Keyans mammas mat, mmmmums!!! Hade tänkt ta med laptopen så att jag skulle kunna blogga från Dheisheh, men sen kom jag ihåg att det blev tjafs vid gränsen förra gången eftersom det är väldigt suspekt att resa med en dator till Israel. Den kan ju användas till att kontrollera bomber... Eller nåt..

Är så otroligt glad över att Egypten bestämde sej för att i alla fall tillfälligt öppna Rafah, gränsen mellan Gaza och Egypten. Det som sker i Gaza nu är helt ofattbart, Sonja och jag sitter klistrade vid Al Jazeera varje dag och förfasas. Usch nu blir jag upprörd. Bäst att gå och ta en kaffe...

1 kommentar:

Axel sa...

Syster lilla! Kom inte här och klaga på grådis och regn! Här hemma har det sett ut som "Lilja 4-ever" sen i november, och när solen väl visar sig är det bara för att påminna oss om att det är mörkt 18 timmar om dygnet (typ i alla fall). Njut av Afrika syster, NJUUUUT!