lördag 19 januari 2008

Först och främst, förlåt för dåligt bloggande... Har ju som ni säkert har förstått inget internet hemma utan måste släpa mej iväg till ett cafe nånstans för att kunna gå online. Nu sitter jag på ett cafe på Zamalek aldeles vid Nilen och har haft en supertrevlig eftermiddag med Sherien. Sitter man i solen är det faktiskt riktigt varmt, så vi satt och glassade i t-shirt med varsin latte och snackade skit och oskit. Nu börjar solen gå ner och kvällsbönen ekar för fullt i bakgrunden. Riktigs stämningsfullt.

De senaste två dagarna har varit rätt galna. Eftersom de flesta av mina vänner jobbar på dagarna så har det blivit många sena kvällar och ännu senare morgnar i sängen. I förrgår var det Sheriens födelsedag, så vi hade förfest hemma hos mej och Sonja med en massa folk, dans och tårta (som folk käkade ur kastrullock eftersom vi inte hade några rena tallrikar...) Efter det bar det av till favvostället Mojito för mera dans. När Mojito stängde klockan 3 skulle vi vidare till ett annat ställe, men nån smart person i bilen tyckte att vi skulle åka till Alexandria och se soluppgången på stranden... (Ja mamma, chauffören var nykter). Tyvärr var vägen till Alexandria så dimmig att man inte såg något, så vi var tvungna att vända tillbaka. Däremot bestämde vi oss för att åka dagen därpå, så igår satte vi oss i bilen och åkte till Alexandria. Tyvärr vaknade yours truly lite sent, så vi kom inte iväg förän fram på eftermiddagen, alltså var det redan mörkt när vi kom fram. Vi hittade en supermysig liten restaurang med såååå god fisk, krabba och räkor, och vi åt tills det petade ut fisk ur öronen på oss. Efter middagen cruisade vi runt lite och jag fick äntligen se biblioteket, om än bara från utsidan. Det är verkligen helt otroligt, ser ut som ett UFO! Tyvärr var jag inte tillräckligt nära för att se statyerna utanför som Kickan pratade om. Vi kom tillbaka till Kairo runt 23, och trots att det varit en lång dag hade jag hur mycket energi som helst och blev superglad när jag fick ett sms från min svenske kompis Thomas som sa att han var på Club 35 med jobbarkompisar och jag var välkommen att komma dit. Alltså svidade jag om lite snabbt och åkte dit. Kvällen var hur kul som helst och jag dansade tills tidigt i morse. Ojoj vilka hektiska 2 dygn...

Nästa vecka ska jag och Sonja försöka åka ner till Luxor och Aswan, men det beror på om hon får ledigt från jobbet eller inte. Troligtvis kommer det inte bli bestämt förrän i sista sekunden, säkert samma dag, så om jag helt plötsligt försvinner i några dagar så sitter jag nog på en kamel i Aswan eller på en båt på Nilen. Som ni kanske har förstått från Alexandriaresan så är folk rätt spontana här, planering är inte egyptiernas starka sida... Kanske har jag och Sonja smittats lite?

Inga kommentarer: